Cum să reduci cheltuielile la haine și încălțăminte

Dacă îti dorești să călătorești, dar consideri că nu ai destui bani, există multe metode prin care poți economisi. Pentru că am vorbit deja despre cum să găsești bilete ieftine de avion și idei generale despre planificarea unei vacanțe ieftine, azi ne legăm de „țoale”.  Te putem învăța cum să reduci cheltuielile la haine și încălțăminte.

Știm că hainele sunt importante. Cu cât sunt mai scumpe și au o etichetă mai faimoasă, cu atât ne vor face să ne simțim mai bine și mai „speciali” atunci când le purtăm. Și totuși, moda nu este decât un alt fel de a ne uniformiza și condiționa. Sună ciudat? Dar cum altfel se poate traduce aderarea voluntară cât mai rapidă la noile tendințe în modă decât prin conformare? A apărut un nou model de pantofi! I-am cumparat – m-am conformat. Tot nu e clar? Dați-mi voie să mai explic puțin. Aproape toți ne-am revolat la un moment dat împotriva uniformelor școlare. Și totuşi, se pare că, sezon de sezon, suntem mai mult decât dispuși să ne aliniem cuminți la noile standarde impuse de marii „producători” de modă. Totul într-un ritm din ce în ce mai alert, care ne transformă în consumatori docili și fără discernământ. Nu cu eticheta de „consumator” am eu o problemă, ci cu faptul că, după fiecare „sezon”, rămânem cu prea puțini bani. Și, tocmai când situația părea să se remedieze… începe un nou sezon. Și tot așa la nesfârșit.

Îmi place să cred că avem întotdeauna alternativa creării unui stil personal, mai puțin influențat de trend-ul sezonier. Dar pentru asta cred că e nevoie să deschidem puțin ochii la alternative. Enumerăm mai jos câteva asemenea alternative (plus desene făcute de Cristi).

1. Cumpără doar cât ai nevoie. Acest punct se adresează în special femeilor care cumpără o bluză drăguţă doar pentru eventualitatea în care o să meargă „undeva”… Apoi, vreme de mai multe luni, bluza lâncezeşte cu eticheta cu tot în şifonier. Acum nu spun să umbli toată vara într-o pereche de sandale şi toată iarna într-una de cizme, dar nici să ai fiecare rochie asortată cu perechea ei de pantofi. Nu că ar fi ceva rău în asta, dar dacă vorbim despre economii, probabil nu prea-ţi ajung banii pentru alte lucruri.

2. Asortează produsul nou cu ceea ce ai deja. Pantofii ăia turcoaz din vitrină sunt minunaţi, dar ai cu ce să-i porţi, sau trebuie să-ţi cumperi şi geantă, şi curea, şi rochie şi ruj ca să meargă împreună? Limitează-te la cât mai puţin, sau la o gamă redusă de culori şi nuanţe. Vei avea mai mult loc în casă, mai puţin de spălat şi îţi vei face bagajele mai uşor. Dacă stai cumva cu chirie, aminteşte-ţi cum a fost ultima oară când te-ai mutat: ai cărat cutii, genţi şi geamantane pline cu haine pe care uitasei ca le ai. Vei avea mai puţine lucruri de transportat şi mai mulţi bani în buzunar pentru următoarea călătorie.

Desen pungi de shopping3. Renunţă la shopping-ul impulsiv. Nu trebuie să cumperi doar pentru că ceva ţi-a atras atenţia. Când te mănâncă palma să scoţi portofelul, stai un pic şi gândeşte-te dacă ai într-adevar o nevoie reală. Nimeni nu poate să-ţi spună care este numărul de perechi de pantofi necesar pentru o viaţă fericită, cu atat mai puţin eu (indiciu: numarul e probabil mai mic decât crezi). Sub imperiul impulsului mi-am cumpărat din Italia un deux pieces superb, plătit scump în euro din bugetul meu de backpacker şi, ajunsă acasă, am vazut surprinsă eticheta: Made in Romania. Avem producatori locali care exportă în Europa haine de calitate şi noi îmbrăcăm haine chinezeşti la preţuri europene…

Nu e o niciodată o idee bună să intri în supermarket „flămând”. Vei cumpăra impulsiv mai mult decât ai nevoie. Fă-ţi o listă şi respect-o!

Desen etichetă în ștreang4. Concentrează-te pe calitatea hainelor. Renunţă la a mai cumpăra preferenţial haine de firmă, doar pentru etichetă. Asigură-te că sunt de calitate şi vor rezista mai multă vreme. În India am vrut să-mi cumpăr o eşarfă ca amintire şi mi-a fost tare greu să aleg; aveau marginile nesurfilate, printre alte defecte. Ceva vreme mai târziu, în buricul târgului, la Bershka, găsesc surprinsă exact aceleaşi eşarfe, călcate şi frumos împachetate, cu o etichetă fancy şi aceleaşi margini nefinisate, dar de 20 ori mai scumpe! Era o vreme când mergeam la Unirii sau la Cocor ca să ne luam haine de calitate/firmă. Azi nu mai văd mari diferenţe între teneşii de la tarabă şi converşii de la Băneasa. În afară de preţ, bineînţeles.

5. Smart-casual te scoate din încurcătură. Ai întâlnire cu prietenii după birou şi nu ai timp să treci pe acasă ca să te schimbi? Dacă eşti îmbrăcată smart casual, ţinuta ta se potriveşte la fel de bine. Este un stil formal la care nu sunt permise cămăşi necălcate, teneşi sau top-uri cu breteluţe, dar care îţi oferă flexibilitatea de a adapta „ce se poartă” la stilul personal. O eşarfă este întotdeauna binevenită şi îţi va da un aer mai sofisticat. Dacă însă ai o întâlnire business, e bine să ai măcar un costum potrivit şi o cămaşă. Iar la nunta surorii tale (probabil) nu te poţi duce în blugi.

6. Fă schimb de haine cu prietenii sau fă din când în când o vizită la magazinele second-hand. Pentru asta trebuie să renunţi un pic la orgoliu şi la fiţe. Sau poate sunt eu singura care purtam haine şi încălţăminte de la frati-miu sau de la maică-mea? De ce nu am putea îmbrăca hanoracul care a ramas mic sau mare unui prieten? Tocmai acum când se poartă vintage-ul să ne apuce fiţa? Hainele se spală şi se dezinfectează. Nu cred ca a purta un tricou din second-hand este mai puţin igienic decât să dormi cu capul pe o pernă de hotel. Şi probabil scad şansele să descoperi în autobuz încă două persoane îmbrăcate la fel.

7. Returnează produsele pe care nu le mai vrei sau care au un defect pe care nu l-ai observat în momentul cumpărării. Dacă nu ai rezistat tentaţiei şi ai cumpărat o pereche de pantofi care sunt incomozi, sau pur şi simplu te trezeşti a doua zi că nu-i mai vrei, nu-i nicio problemă. În majoritatea magazinelor, poţi să returnezi produsul în termen de 30 de zile, cu sau fără etichetă, dar neapărat cu bonul fiscal. De asemenea, dacă ai cumpărat un produs de foarte proastă calitate – o pereche de teneşi care se dezlipesc după două zile de purtat, părerea mea este că acel produs trebuie returnat. Calitatea proastă a produsului este un motiv excelent de returnare. Nu ştiu în ce măsură te poţi înţelege cu vânzătorul de la tarabă, dar cu siguranţă o ameninţare cu protecţia consumatorului funcţionează. Din punct de vedere legal, este dreptul tău.

Desen reduceri fictive8. Nu există reduceri reale în afară de reducerea de „volum”. Ştiu personal ce efect are afişul acela mare din vitrină care anunţă reduceri fabuloase, dar ghici ce? Ele nu există în realitate cum nu există comerciant (inteligent) care să iasă în pierdere în urma reducerilor. Cu o zi înainte de începerea sezonului de reduceri, se pot creşte preţurile pentru ca apoi să se poată aplica o „reducere”, deşi în final produsul va costa la fel de mult. Se mai reduc preţurile sau se fac pachete pentru produsele „nedorite”, care nu se vând, care au stat mult la raft şi care prezintă defecte. Trage aer în piept şi spune: „Black Friday e o iluzie”.

9. Întreţine, repară şi îmbunătăţeşte hainele vechi. Transformă o rochie pe care ai agăţat-o la umăr într-o fustă. Ataşează un volan de dantelă unei fuste care ţi se pare prea scurtă. Fă din tricou eşarfă sau geantă de plajă. Fă dintr-o eşarfă o broşă spectaculoasă. Dintr-o cămaşă o vestă. Din mânecile unui pulover vechi, manşete pentru paltonaşul cu mâneci trei sferturi. Posibilităţile sunt nelimitate. Fii inventivă sau fură ideile altora. Găseşti o mulţime de sfaturi practice pe internet. Rezultatul va fi unic, hand made şi apreciat de colegele invidioase.

10. Renunţă la competiţie! Deseori, mersul la birou poate părea o mini-paradă a modei, unde orice pas greşit se plăteşte scump. Dacă te simți bine pe podium și-ți place competiția ținutelor, tipul acesta de economie nu pare să fie valabil pentru tine. Ori ieşi din competiţie şi afişezi o atitudine pozitivă legată de această „renunţare”, ori continui cu fruntea sus jocul impus de oamenii de lângă tine. Ştii că încă mai porţi cu plăcere pantofii de anul trecut; adu-i cu încredere la birou, chiar dacă nu i-ai mai încălțat de ceva vreme de teamă sa nu fii etichetată drept zgărcită. Nu trebuie să fii trendy-fancy în fiecare zi.

Haina nu-l face pe om! Dar știu cum se schimbă atitudinile celor din jur în funcție de „masca” pe care o porți. Știu cum e să te duci la mall îmbrăcată „inadecvat” şi să nu fii băgată în seamă sau să ţi se vorbească în doi peri. Şi ştiu că, în drum spre casă de la o întâlnire, îmbrăcată „corect”, sunt tratată complet diferit de către aceeași persoană, în același mall. Am fost educaţi (sau condiţionaţi) să ne îmbrăcăm „frumos”. De ce ţi-ar păsa? Eşti mai mult decât haina pe care o porţi şi, odată ce realizezi asta, o să-ţi fie mult mai uşor să aplici regulile de mai sus.

Desen chiloți portocalii

Cum ți se par ideile de mai sus? Pe care crezi că le-ai putea aplica ușor și care ți se par imposibile? La ce ți se pare cel mai greu să renunți și pe ce cheltui cel mai mult?

 

Cristi si Adriana

Cristi și Adriana sunt oameni de treabă care vor să călătorească mult! Cristi e freelancer bine înfipt în IT și, în acelasi timp, designer, semi-fotograf și snowboarder începător. Adriana e o frumusețe de fată, duce în spate tot greul relației, se ocupă de socializare și rețele sociale, și, în plus, gătește excelent. Împreună fac echipă bună pentru că, relativ de curând, au realizat că mai există lucruri interesante în viață și în afară de carieră, casă, masină, copii și contul din bancă. Acum vor sa vadă lumea.

  În Langkawi, Malaezia, pe termen lung, cu chef de mare și soare :)   15 aprilie 2017

Aboneaza-te!

Și noi te anunțăm când ceva (cu adevărat interesant) se întamplă. Fără spam!

  1. Sunt perfect de acord cu tine. Am fost o shopaholică până acum un an, când mi-am dat seama că trecea sezonul și aveam haine noi nepurtate.
    Am o observație de făcut la numărul 7: comerciantul nu este obligat prin lege să-ți returneze banii pe un produs decât dacă este defect, iar atunci are alternativa să-ți dea un alt produs de aceeași valoare. Mi s-a întâmplat să mă răzgândesc la 30 de minute după ce am achitat un produs, iar vânzătoarea să refuze să-mi dea banii înapoi. Deci, povestea cu 30 de zile ține de fiecare magazin în parte. Prin lege ți se asigură returnarea banilor numai în cazul cumpărăturilor făcute on-line și asta până în maxim 14 zile.

    1. Bună Noemi, ai dreptate cu termenul. Legea spune 14 zile indiferent de motiv pentru achizițiile „la distanță”, cum ar fi cumpărăturile online. Totuși, orice magazin poate fi „presat” puțin și de obicei cedează. Nu e neapărat nevoie de scandal și amenințări cu ANPC, deși funcționează și ele.
      Dacă produsele prezintă un defect, oricât de mic, termenul crește foarte mult, câteodată până la doi ani! Mai e o lege care vorbește despre „înșelătorie comercială” în cazul în care un comerciant refuză înlocuirea/repararea/returnarea banilor. Preferăm să nu dăm citate din legi, noi vrem mai mult să atragem atenția asupra alternativelor și asupra faptului că nu suntem complet la mâna comercianților. Am avea povești interesante în care am avut câștig de cauză cu produse returnate de noi în condiții foarte ciudate…

  2. Cristi, Adriana, exista si reduceri reale. Eu urmaresc in principal hainele pentru copii, avand o fetita cocheta. Reducerile de 50%, ulterior de 75% ale hainelor pentru copii din gama Tex (marca proprie Carrefour) nu mi s-au parut niciodata tzeapa. Adica umflate inainte de reducere si apoi „reduse”, ca sa para mai ieftine. Am urmarit pe o perioada mai lunga preturile la anumite articole de imbracaminte si reducerea a fost reala.

  3. Ca exemplu, ca tot am facut zilele astea ordine in dulapul fetei: un tricou cu maneca scurta, cu model cu randunele, costa, initial, 20 de lei. L-am cumparat cu 5 lei. Este bumbac, nou, cu eticheta. La 5 lei, si-l permit si aia de traiesc numai din alocatiile copiilor.

  4. Un alt magazin care mi se pare corect, cel putin pana acum, e Reserved. Azi am trecut pe acolo, cautam o anumita pijama pentru fetita mea, pijama cu licenta Disney, al carei pret este mare inclusiv pe Net, inclusiv in alte magazine. Ei bine, de la 54,90 lei, azi am luat-o cu 24,90 lei.

    1. Bună Deria,
      Dacă urmărești îndeajuns stocurile magazinelor, poți găsi reduceri. Noi credem că aceste reduceri se încadrează în cele menționate de noi (produse care nu se vând, trecerea unui sezon, mici defecte, etc). Dar articolul nostru vorbește mai mult despre cum să-ți schimbi puțin stilul de viață ca să economisești bani pentru alte lucruri, nu pentru efemerele haine. Focus-ul nostru era pe a atrage atenția asupra unor posibile modalități de a realiza acest lucru.
      Numai bine,

  5. Ai dreptate Adriana, eu si sotul meu am returnat dupa 2 saptamani o saltea gonflabila la Dedeman, fara nici o problema cu bani inapoi. Dar am observat ca tine de firma, Dedeman fiind o firma mare si serioasa. In mall fiul meu s-a razgandit la o jumatate de ora dupa ce am achitat pantalonii si nu i s-au dat banii inapoi. In rest, super tare articolul tau. Sunt total de acord!

    1. Bună Aurelia,
      Corect, e mai ușor să obții ce vrei de la firmele mari. Există chiar unele (precum emag, pe care îi menționez din cauza multiplelor experiențe personale) care oferă condiții foarte avantajoase pentru clienți când vine vorba de retururi și garanții, tocmai pentru că au realizat ce beneficii aduce un model de business de acest fel pe termen lung. Dacă nu mă înșel, emag prelungește politica de retur produs comandat online de la 14 zile (legale) la 30.

  6. Felicitari pentru articol. Ma regasesc in multe din punctele enuntate de tine. Pe langa acest aspect pozitiv cel negativ este mai interesant si ne invata sa fim mai buni asa ca o sa punctez mai pe larg doua lucruri unde eu am opinii diferite.

    1. „Azi nu mai văd mari diferenţe între teneşii de la tarabă şi converşii de la Băneasa.”
    Diferentele sunt enorme. Incepand de la neplata taxelor si incurajarea evaziunii pana la siguranta materialelor si increderea intr-un brand. Eu chiar cred in puterea unui brand. Exemplul dat de tine se aplica la cateva lucruri si nicidecum nu poate fi o generalizare. Intotdeauna varful de gama al unui brand a fost premium. Da, sunt omul care plateste marca.

    2. „Haina nu-l face pe om!”
    Dimpotriva. Haina il face pe om. Totusi, in contextul de calator este adevarat ca haine nu conteaza insa ca fiinta sociala care te prezinti in societate prin ceea ce porti, haine il face pe om. Haine este cartea ta de vizita, trebuie sa fie ingrijita, asortata si de bun gust. O croitoreasa mi-a zis „mergi pe clasic, nu dai gresi niciodata”. Cand pui o haina elegenta pe tine, camasa, sacou si pantofi, nu iti permiti sa te faci de ras si incerci sa pastrezi „aparentele”. Macar incerci.

    Ca sa conchid intr-un ton bonom, ma regasesc in restul de punctelor scrise de tine.

    1. Salut Bogdan,
      Observațiile tale sunt foarte pertinente. Mai ales pentru cei care își doresc să urce scara socială sau să pătrundă în anumite cercuri. Dar, după cum ai remarcat și tu, articolul este despre cum să faci economii dacă vrei să călătorești. Este pentru călătorul de lungă durată și despre cum să-și schimbe obiceiurile de achiziționare haine pentru a putea face economii. Ușorul ton reacționar sau împotriva „sistemului” nu e întâmplător. Călătoria de durată cere astfel de schimbări de perspectivă.
      În ceea ce privește loialitatea față de brand, mă tem că nu pot fi de acord. Dacă atunci când cumperi de la tarabă sau mic producător există posibilitatea să contribui la evaziune fiscală sau muncă la negru, atunci când cumperi brand-ul și produsele premium ajuți la dezvoltarea unei corporații cu structurile ei standard. Să nu uităm că aceste structuri includ deseori aranjamente de muncă în țări din lumea a treia și exploatări de oameni și resurse pe o scară inimaginabil de largă. Cred că abia începem să realizăm, fiecare dintre noi, ce stă de fapt în spatele noului iPhone lucios pe care tocmai ni l-am cumpărat…
      În orice caz, mă bucur că ai ridicat aceste probleme. Cu siguranță articolul nostru se adresează doar celor care își doresc o schimbare în viețile lor în sensul sporirii timpului acordat călătoriilor. Ei sunt cei care ar putea beneficia de pe urma acestui articol, sperăm noi.
      Numai bine!

  7. Ai perfecta dreptate. Obisnuiam sa cumpar ceva doar pentru ca arata bine, desi nu urma sa o port prea curand sau sa mi se potriveasca cu ceva din sifonier. Usor, usor mi-ar rafinat stilul. Acum cumpar mai mult basic-uri si strang bani pentru piese de rezistenta versatile. Calatoritul e cea mai mare dorinta a mea, asa ca sfaturile tale mi-au intarit convingerile si am motiveaza mai mult. :D

    Iar legat de calatorit am si intrat de vreun an intr-un proiect ambitios care se numeste FamilyVacation.

    Toate cele bune!

  8. Cristi, Adriana, eu asa si fac, daca doresc cu adevarat un produs – adica nu moft – il caut online, fac comparatii de pret, cer sfaturi, caut cel mai bun raport calitate-pret. Dar… asta fac cand am bani putini. :D

    Cand am bani mai multi, mi s-a intamplat sa cad prada falselor nevoi de cumparare.

    La care adaug si tocatul fin al banilor – cine are copii, stie (ici un suc, colo o ciocolata, dincolo un Oreo si tot asa).

  9. Nu stiu ce sa zic eu mereu mi-am luat produse feminine cu un maxim de atentie si cu bani putini, cum binenteles nu putem sa avem cele mai in voga haine la bani putini dar totusi ca femeie te poti aranja si cu un minim financiar si tot sa iesi frumoasa la sfarsit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

© Copyright 2011 - 2017 cristisiadriana.ro. Toate drepturile rezervate. v4.0