Mâncarea în India (bucătăria sudului Indiei)

Stiati ca nuca de cocos poate fi folosita in mai multe feluri de mancare, nu doar in prajituri? Ca se extrage ulei din nucile de cocos si ca acesta pastreaza mirosul placut al nucii? Ca se pot folosi condimente cu lingura si nu doar cu varful de cutit? Acestea sunt doar cateva lucruri pe care le-am aflat despre mancarea din sudul Indiei.

Dupa 5 zile de mancat din punga si din conserve, am intrat in primul restaurant indian. Se intampla in Allepey si, dupa felul in care aratau imprejurimile, nu credeam ca vom mai iesi pe propriile picioare. Kream Korner nu este un restaurant traditional indian si este probabil cel mai bun business pe care l-am vazut in India. Este restaurant, galerie de arta si loc de organizat evenimente. Se serveste mancate traditionala indiana intr-o atmosfera pe care o putem digera si noi. Locul este intesat de turisti, mancarea e buna si ieftina. Am mancat aici mai multe feluri: Gobi Manchurian (conopida pane intr-un sos picant), Paneer Tikka Masala (bucati de cas dulce prajit in sos puternic condimentat), Sweet and Sour Vegetables (genul chinezesc), Peas Masala (mazare verde in sos de chilli verzi si nuca de cocos, incredibil de picanta), Paneer Kuruma (legume si cas dulce intr-un sos usor picant de nuca de cocos si caju), Vegetable Curry cu chapati si cu Vegetable Fried Rice.

Gobi Manchurian (Manchoorion) cu Vegetable Fried Rice, Tamil Nadu, India

Paneer Tikka Masa si Sweet & Sour Vegetables, Tamil Nadu, India

Paneer Korma (Kurma) si Vegetable Curry cu orez, plus chapatti, Tamil Nadu, India

Vegetable Fried Rice, Tamil Nadu, India

Muraturi picante in Tamil Nadu, India

Varkala este locul cu cea mai bogata si variata oferta de restaurante (a se citi terase). Aici poti gasi paste si pizza, mancare chinezeasca sau europeana, seafood, vegetariana, orice doresti. Noi am decis sa ne limitam la mancarea indiana asa ca am incercat mai multe restaurante si mai multe feluri: Navarathna Korma (legume si fructe in sos cu multe condimente si caju), Chicken Korma, Coconut Rice, Grilled Butter Garlic Tuna gatit in cuptor tandoor, Malai Kofta (chiftea de cartofi si alune, umpluta cu branza si servita intr-un sos de rosii, smantana, condimente si alune), Paneer Pasanda (branza in sos de rosii cu smantana dulce), Fish Tikka (bucati de peste spada (Blue Marlin)), Vegetable Paneer Pulav, Cheese Garlic Naan. Si multe, multe fructe.

Navarathna Korma cu Vegetable Fried Rice si suc de mango, Tamil Nadu, India

Un Chicken Julian (Julien) Salad european, Tamil Nadu, India

Un Chicken Julian (Julien) Salad european

Ananas si banane mici, Tamil Nadu, India

Ananas si banane mici si rosii

Ananas, banane si papaya, Tamil Nadu, India

Ananas, banane si papaya

In Kanyakumari, la Sea View Hotel, am servit Vegetable Korma si Gobi Manchurian cu Vegetable Fried Rice, Naan si Cheese Naan. Tot aici am observat pentru prima oara obiceiul de a ti se oferi un fel de anason glazurat dupa masa, pentru a-ti reimprospata respiratia.

Gobi Manchurian cu Vegetable Korma si Veg Fry Rice, Tamil Nadu, India

Gobi Manchurian cu Vegetable Korma si Veg Fry Rice

Anason Glazurat, Tamil Nadu, India

Fenicul glazurat

Tirunelveli a fost locul cel mai putin turistic in care am ajuns. Cu greu am gasit restaurante „adevarate”. Pana la urma am luat singuri masa in restaurantul unui hotel, unde am comandat precauti tot Paneer Tikka Masala cu Vegetable Fried Rice si Naan simplu, servit cu un sos de lassi, ceapa si frunze de coriandru. Cu alta ocazie, in acelasi hotel, am comandat Paneer Manchurian, Stuffed Naan si orez.

Paneer Tikka Masala, Naan simplu

Paneer Manchurian cu orez si Stuffed Naan, Tamil Nadu, India

Paneer Manchurian cu orez si Stuffed Naan

In Madurai, la Saratha Rajans Hotel am avut parte pentru prima data de un mic dejun sud indian. Dosa (un fel de clatita facuta din faina de orez fermentata) cu trei feluri de sos: Sambar (un fel de mancare de cartofi apoasa cu gust si miros puternic de asafoetida), Tomato Ginger Chutney si Coconut Chutney. Apoi Idly (un fel de papanas din faina de orez fiert la abur), Pongal (pilaf cu alune si stafide), niste chiftelute vegetale (Vada) cu boabe de piper intregi si Samosa (un mix iute de cartofi intr-un aluat crocant).

Dosa cu 3 sosuri specifice, Sambar, Tomato Ginger si Coconut Chutney, Tamil Nadu, India

Dosa cu 3 sosuri specifice, Sambar, Tomato Ginger si Coconut Chutney

Samosa

SamosaMadurai a fost o delectare a papilelor gustative pentru ca am avut ocazia sa mancam si Mutton Masala (incercam pentru prima oara carne!), Mutton Kola Urundai (chiftelute), Vegetable Briyani, Paneer Masala si Pulao.

Mutton Masala, Mutton Kola Urundai, Vegetable Briyani si Naan, Tamil Nadu, India

Mutton Masala, Mutton Kola Urundai, Vegetable Briyani si Naan

Paneer Masala si Pulao

Am fost norocosi si la capitolul dulciuri, pentru ca am incercat Carrot Halwa (un mix lipicios de morcov, lapte, stafide, alune), Bread Halwa si genialul, indescriptibilul, superbul Soan Papdi cu ciocolata (un fel de halva aerata cu alune).

Carrot Halwa

In Trichy am cumparat o cana electrica si am descoperit primul supermarket. Acum avem ceai si supe la discretie. Totusi ne rasfatam la Krishna Inn Hotel cu acelasi mic dejun fabulos, iar la pranz cu Chicken Manchurian si Chicken Bamboo cu Naan si Paneer Briyani Rice (un pilaf cu branza, condimentat). In timp ce ne asteptam comanda am primit Rosted Pepper (un rulou facut din coca subtire cu mult piper).

Am incercat si mancare la plic. Nu recomandam…

Roasted Pepper, Tamil Nadu, India

Roasted Pepper

Chicken Manchurian si Naan, Tamil Nadu, India

Chicken Manchurian si Naan

Chicken Bamboo cu orez Paneer Briyani, Tamil Nadu, India

Chicken Bamboo cu orez Paneer Briyani

Navaratan Kurma si Vegetable Pulao la plic

In restaurantul hotelului Anapoorna din Thanjavur am mancat Gobi Manchurian cu Vegetable Fried Rice (servit pentru oara in India pe frunza de banan!).

Farfurie cu frunza de banan

Gobi Manchurian si Vegetable Fried Rice pe frunza de banan

Tot intr-un restaurant de hotel, in Chidambaram, am mancat pentru prima oara Paneer Tikka fara sos, adica doar bucatile de branza, condimentate si prajite pe frigarui impreuna cu legumele.

Paneer Tikka cu Vegetable Fried Rice

Paneer Tikka cu Vegetable Fried Rice pe frunza de banan

In frumuselul Pondicherry am mancat la Restaurantul Asian House: Mustard Fish Curry, Madurai Fish Curry, Veg Rice), apoi la cantina Ashramului Sri Aurobindo am mai incercat odata Masala Dosa si Lassi (iaurt), iar la Pizza Hut – Cheesy Bite Chicken Pizza si am baut limonada masala (limonada cu un mix de condimente). La Restaurantul Shantes am servit Aloo Gobi Capsicum, Cheese Naan, Briyani Pulav si Aloo Paratha. La Seagulls am mancat Paneer Tikka.

Mustard Fish Curry, Madurai Fish Curry si Vegetable Fried Rice, Tamil Nadu, India

Mustard Fish Curry, Madurai Fish Curry si Vegetable Fried Rice

Aloo Gobi Capsicum cu Cheese Pulav, plus o Aloo Paratha, Tamil Nadu, India

Aloo Gobi Capsicum cu Cheese Pulav, plus o Aloo Paratha

Pizza Cheesy Bites in Pizza Hut, Pondicherry, Tamil Nadu, India

Pizza Cheesy Bites la Pizza Hut

Paneer Tikka

In Mamalapuram am mancat un peste la gratar foarte interesant si, apoi la Moon Rakers, Prawns in Garlic Sauce, Red Snapper, Gobi Manchurian si Vegetable Fried Rice.

Creveti in sos de usturoi, Tamil Nadu, India

Red Snapper (biban de mare) cu orez, Tamil Nadu, India

In Kochi, am facut schimb de experienta in bucatarie. Am gatit varza calita, zacusca si o salata de ton si, in schimba, am primit Tapioca gratinata (cu turmeric si nuca de cocos), sos de nuca de cocos si ardei iute verde (chutney) si o tocana de legume in sos de lapte/nuca de cocos servita cu puttu. Puttu este facut din orez (un macinis mai mare, cam ca malaiul nostru) umezit usor cat sa nu formeze cocoloase, care se fierbe la aburi impreuna cu nuca de cocos proaspat rasa in dispozitive speciale.  Puttu se serveste de obicei la micul dejun cu fructe si un strop de zahar, dar a fost foarte bun si la cina. Totul servit doar cu mana!

Tapioca

Puttu in forma de nuca de cocos

Dispozitiv din coaja de nuca de cocos pentru Puttu (pe oala cu aburi)

Puttu cilindric

Preparate indiene si romanesti

In New Delhi, cu cateva ore inainte de plecare, am mai avut pofta de ceva tipic, asa ca ne-am aruncat la un „South Indian Platter” si niste Paneer Tikka. Aceasta a fost ultima noastra masa in India.

South Indian Platter (Indly, Dosa, Stuffed Naan cu Sambar si Coconut Chutney

South Indian Platter (Indly, Dosa, Stuffed Naan cu Sambar și Coconut Chutney)

Paneer Tikka cu sos de chilli

Mancarea indiana a fost excelenta! Fara incidente, fara arsuri, fara indigestii. Totul foarte picant, foarte aromat si foarte gustos. In timpul redactarii acestui articol s-au sectretat cantitati importante de saliva, pe masura ce ne aduceam aminte de bunatatile „de acolo”. Am experimentat deja cu succes cateva retete la noi acasa si stim ca am ramas pentru totdeauna marcati de aceasta calatorie din punct de vedere culinar.

Ajunși acasă, am experimentat din belșug, iar Adriana a lansat o zonă separată în site de Rețete Călătoare!

Cristi si Adriana

Cristi și Adriana sunt oameni de treabă care vor să călătorească mult! Cristi e freelancer bine înfipt în IT și, în acelasi timp, designer, semi-fotograf și snowboarder începător. Adriana e o frumusețe de fată, duce în spate tot greul relației, se ocupă de socializare și rețele sociale, și, în plus, gătește excelent. Împreună fac echipă bună pentru că, relativ de curând, au realizat că mai există lucruri interesante în viață și în afară de carieră, casă, masină, copii și contul din bancă. Acum vor sa vadă lumea.

În Langkawi, Malaezia, pe termen lung, cu chef de mare și soare :)   15 aprilie 2017

Aboneaza-te!

Și noi te anunțăm când ceva (cu adevărat interesant) se întamplă. Fără spam!

1. Foarte, foarte interesante feluri de mancare si extrem de aventuroasa calatorie. As avea o observatie, daca-mi este permis: arborele ale carui fructe sunt bananele, se numeste bananier, nu banan. :)